Öncelikle hatırlanması gereken ilk şey, tüm ticari faaliyetlerde olduğu gibi e-ticaret faaliyetlerinin de ticari bir faaliyet olduğu ve temel pazarlama aşamalarını içerdiğidir. Satışı yapılacak hizmet ve/veya ürünün pazar konumlandırmasından tutun, hedef kitle analizi, kaynak planlaması, tedarik zinciri, satış sonrası destek gibi aşamaların önceden planlanmış ve alt yapılarının yapılmış olması gerekmektedir.
Eğer bu klasik pazarlama aşamaları üzerinde çalışılmış ise ancak o zaman sanal mağaza (e-ticaret) aşamasına geçilmelidir. Bizler bu yazımızda, online satış faaliyetlerinin yürütülmesi için gerekli olan e-ticaret aşamalarını anlatıyor olacağız.
Alan adınız, firmanızı temsil eden bir adres olmalıdır. Yaptığınız işe uygun, kurumsal kimliğinizi doğru şekilde temsil eden, akılda kalıcı ve web 2.0 standartlarına uygun bir yapıda tercih edilmelidir. İçeriğinde Türkçe karakterler, boşluk, büyük harf olmamalıdır. Uzantısı tercih konusu olsa da ticari faaliyetler açısından “com, com.tr, net, net.tr” uzantılarını tavsiye etmekteyiz. Bu uzantılar tüm dünyada en çok kabul gören ve Arama Motorlarınca skor üstünlüğü olan uzantılar olmaktadır.
Alan adınız ve sunucunuz (hosting de olabilir) hazır ise verilerin güvenli şekilde şifrelenerek gönderilmesi açısından kesinlikle bir SSL hizmeti satın almalısınız. Web sitelerinde browser adres çubuğunda “KİLİT” simgesi şeklinde görülen bu SSL hizmeti, güvenlik fonksiyonu olmasının yanı sıra; web siteniz açısından daha iyi bir izlenim de bırakırken Arama Motorlarınca tercih edilen siteler içinde yer almanızı sağlayacaktır.
Hizmet vereceğiniz web site alt yapısı ve tasarımını belirlemelisiniz. “Opencart, Magento, Shopify, WooCommerce” gibi açık kaynak kodlu hazır e-ticaret alt yapılarından birini tercih edebileceğiniz gibi, pazarda yer edinmiş bir e-ticaret hizmet sağlayıcısı ile de anlaşabilirsiniz. Burada asıl dikkat etmeniz gereken noktalar; ilerleyen süreçlerde hangi fonksiyonlara ihtiyaç duyacağınız, bu ihtiyaçlarınızın ne kadar sürede ne maliyetle sağlanacağı, teknik destek ağı ve piyasanın ne kadarının o alt yapıyı kullandığıdır.
Bu konuda bizim tavsiyemiz, e-ticarete ilk kez adım atıyorsanız OPENCART alt yapısı olacaktır. Opencart ile ilgili detaylı bilgileri Opencart E-Ticaret sayfamızdan edinebilirsiniz.
Satışını yapacağınız ürün ve hizmetlerin devamlılığı önemli. Web sitenizde sergileyeceğiniz ürünlerin her birinin işçilik ve mesai maliyetleri olduğunun, uzun süre indexlerde görüntüleneceğinin ve trafik alacağının farkında olarak “koşan ürünler” diye adlandırdığımız, devamı olan ürünleri tercih ederken; tedariğinin hızlı ve eksiksiz olacağından emin olmalısınız. Aksi halde yaptığınız satışlar sizlere İADE olarak geri dönecek; sizleri güven kaybı ve kargo maliyetleri ile karşı karşıya bırakacaktır.
Satış destek kategorisine bu iki konu, e-ticaret web sitenizin olmazsa olmaz fonksiyonları arasında yer almaktadır. Eğer satışını yapacağınız ürün, taşıma gerektiren bir nesne ise, ürününüzün müşteriye hızlı, kolay ve güvenli bir şekilde ulaştığından emin olmalısınız. Pazarda yer alan büyük kargo şirketleri içerisinde size en uygun olanı belirleyerek ilgili kargo firması ile “Firma-Kargo” anlaşması yapmanız sürüm üzerinden maliyetlerinizi düşürecektir.
Ödeme seçenekleri olarak müşterilerinizin tercihlerini göz önünde bulundurmalısınız. Kimi kullanıcı tipi “Kapıda Ödeme” seçeneklerini tercih ederken, kimi “Kredi Kartına Taksit veya Tek Çekim” tercih edecektir. Bu sebeple bir sanal pos edinmelisiniz. Bu hizmeti anlaşmalı olduğunuz bankalardan temin edebileceğiniz gibi “PayTr, IPara, Iyzico vb.” BDDK ile anlaşmalı ORTAK ÖDEME Sistemlerini de tercih edebilirsiniz.
Komisyonları biraz daha fazla olmasına rağmen, son zamanlarda daha çok tercih edilen ortak ödeme sistemlerinin, banka sanal poslarına göre bazı avantajları bulunmaktadır. Tüm kartlara taksit yapabilmeleri, bazılarının yıllık ücretinin olmaması ve gelen ödemenin sonraki gün hesaba yansıması bu avantajlardan bazılarıdır.