Black Hat SEO kavramını açıklamaya başlamadan önce, SEO kavramının ne olduğunu kısaca hatırlayalım:
SEO, bir web sitenin “Google, Bing, Yahoo , Yandex vb.” arama motorlarında yapılan aramalarda üst sıralarda çıkarılması için yapılan çalışmaların bütününe verilen isimdir ve “Search Engine Optimization” kelimelerinin kısaltması olarak kullanılmaktadır.
Dijital pazarlama faaliyetlerinin en etkili olanları arasında yer alması, hiç süphesizdir ki bir rant oluşturmakta ve çeşitli teknikler kullanılarak “Arama Motorlarını manipüle etme esası ile” kısa zamanda yükselmeyi hedefleyen bazı faaliyetlerin de talep görmesi kaçınılmaz olmuştur.
İşte arama motorlarını manipüle etme amaçlı söz konusu bu çalışmalara BLACK HAT SEO (BLACK SEO) denmektedir.
Siyah şapka olarak tabir edilen, arama motorları tarafından yapılması tavsiye edilmeyen ve yapıldığında kalıcı sorunlara neden olan çalışma tarzıdır. Başka web sitelerinden içerik çalmak, gereksiz olacak şekilde çok sayıda anahtar kelime imlemek ya da arka plan ile aynı renkte metin yerleştirmek gibi birçok yöntemden oluşmakta ve her geçen gün geçerliliğini yitirmektedir. Bugün geldiğimiz noktada örneklemek gerekirse; Google tarafından düzenli aralıklarla yapılan algoritma geliştirmeleri bu tarz web sitelerini hızlı bir şekilde saptayabilmekte ve en kısa sürede cezalandırılmaktadır.
Arama motorları, listelediği ilgili arama sonuçlarından kullanıcıların en üst düzeyde fayda sağlamasını amaçlarken; arama yapan kullanıcılara sonuç vermeye odaklanmış bir algoritma sunmaya çalışır ve dolayısı ile bu verimi ölçebilmek için “sayfa skoru, hemen çıkma oranı, oturum süresi vb.” onlarca metrik ile yorumlayabilecekleri sayısal değerler elde ederler. Düzenli olarak da bu verileri kullanarak ilgili anahtar kelimelerdeki sıralamalarını güncel tutarlar.
Unutulmamalıdır ki; arama motorları da internet kullanıcılarına içerik listeleme hizmeti sağlayan birer web sitesidir ve hizmet kalitesi öncelikli hedefleri arasındadır.
Black Hat SEO teknikleri arasında “görünmez metin kullanımı, şişirilmiş giriş sayfaları, anahtar kelime doldurma, sayfa değiştirme” en basit ve popüler örnekler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bunları detaylandırmak gerekirse:
Arama motorlarının okuyabildiği ancak kullanıcıların göremediği metinlerdir. Bu Black Hat SEO kullanıcılarının birden fazla anahtar kelimeyi hedeflemesine ve sayfaya yazıyı gizleyerek içerik değerimi geliştirmesine imkan tanır. Kullanıcı aslında bambaşka bir arama yapmışken kendini alakasız bir sitede bulabilir. Normal şartlarda o siteye tıklamayacak olan kullanıcıları yanıltarak tıklamalarını sağlayan yöntemdir.
Bir web sitesinde anahtar kelimelerle yüklenen fakat sayfa içeriği zayıf olan sitelerdir. Bu sayfalar, arama motorlarını sitede anahtar kelimeyle ilgili özgün içerik olduğuna inandırmak için tasarlanmıştır.
İlgili sayfaya gereksiz miktarda anahtar kelime yerleştirmesi ve yüksek sayıda içerik imlemesi şeklinde uygulanır. Black Hat SEO teknikleri bakımından tamamen arama motorlarını hedefleyen, kullanıcı deneyimi ve içerik kalitesini görmezden gelen bir çalışmadır.
Sayfa sıralamasını korumak için Black SEO yapanların; sayfa başlığını, açıklamasını ve linkini aynı tutarken, site içeriğini değiştirmesi şeklinde uygulanmaktadır.
Kullanıcılar bilinen markaya güvendikleri için onun referansıyla, linki verilen e-ticaret hizmeti veren bir sayfaya yönelmeleri ve alışveriş yapma ihtimallerinin artması amaçlanır. Hızlı trafik elde etmenin bir yolu gibi görünse de “sayfa değiştirme”, büyük bir ihlal olarak kabul edilir ve sonuç olarak arama cezalarına (Sand Box) neden olabilir.
Black Hat SEO kullanmanın kanıtlarını gösteren çoğu site için görüntülenmesini engelleyebilecek “alan adı kara listeye alma” gibi alan cezaları olasıdır.
Alan adı kara listeye alma; Bir IP adresi, E-posta adresi veya bilinçli-bilinçsiz bir şekilde spam mail gönderilmesi, virüs yayma veya gönderme faaliyetinde bulunması gibi nedenlerle girdiği bir çeşit listedir. Sonuç olarak yoğunluk alma olasılığı da düşecektir.
Black Hat SEO kullanıcılarının uzun süreli bir başarı sağlayamadığı belirtilirken arama motoru algoritmalarına yakalanmaları da oldukça hızlı olmaktadır. Sonuçlar arasında sıralama cezaları, sitenin “oylama” gücünün kaldırılması, eksik katalog oluşturma gibi katı sonuçlar söz konusu olabilmektedir.
Öncelikle site içerisindeki bağlantılardan, kaynak kodundaki linklerden ve anasayfada uzun uzadıya devam eden içeriklerden arındırılması işlemi ile başlamak gerekmektedir. Burada amaç mevcut kötü skordan arındırmak amacıyla alan adının SEO değerinin yeniden hesaplanmasına olanak tanımaktır.
Şişirilmiş etiket bulutu varsa kaldırılmalı ve site içerisinde özgün yazılar kullanmaya başlanılmalıdır. Site dışında ise yaılabilecek işlemlerin başında “Google Search Console” üzerinden “bağlantıları reddetme içerikli” hizmeti gelmektedir. Bu hizmette sizlere sunulan imkan, bağlantı alınan (backlink) adresler eğer sitenize zarar verici içerikte ve spam sayıda bağlantı şeklindeyse, text halinde Google servisinde upload ederek istemediğiniz bağlantıları reddetmekten geçiyor.
Akabinde uygulanacak işlemler Organik SEO teknikleri olmakta ve Search Console üzerinden “Yeniden Değerlendirme” talebinde bulunmaktır.