En çok kullanılan dijital pazarlama stratejilerini neler olduğunu anlatmadan önce, dijital pazarlamanın ne anlama geldiğini hatırlayalım.
Günümüzde birçok kişi, kurum ve kuruluş ürün ve hizmetlerini hedef kitlelerine tanıtmak ve marka değeri kazanmak için reklam yapmak istemektedir. Bunun en büyük sebeplerinde biri çağımızda gelişmiş ve her geçen gün gelişmeye devam eden teknolojik olanaklardır. Hemen hemen herkesin kullanıyor olduğu telefon, bilgisayar, tablet gibi akıllı cihazlardaki platformlar, birey düzeyinde tüketicilere erişmenin en pratik yollarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır.
Kısaca “Dijital pazarlama”; geleneksel pazarlama kavramlarının dijital araçlar aracılığı ile internet ortamında sergilenmesidir diyebiliriz. İnternetin erişim gücü ve 20. YY başında mobil teknolojinin yaygınlaşmasıyla geleneksel pazarlama anlayışının değişmesi sonucu doğmuştur.
Firmaların tanıtım yapmak istediği ürün ve hizmetleri için, bir dizi dijital pazarlama stratejisi oluşturması oldukça önemlidir.
Dijital pazarlamada stratejik basamakları oluştururken hangi kitleye hitap edildiği en önemli kavramlardandır. Hedef kitle belirlendikten sonra söz konusu kitleye hangi araç ve platformlar aracılığı ile ulaşılacağı planlanmalı ve kitleyi harekete geçirici stratejiler üzerinde durulmalıdır.
Doğru planlanmış dijital pazarlama faaliyetlerinin zaman, bütçe ve kaynak bakımından optimum düzeyde verim sağlayacağı unutulmamalıdır.
Profesyonel düzeyde planlanan dijital pazarlama projeleri dışında; ürün ve hizmetlerini kitlelere tanıtmak isteyen firma ve tüzel kişiliklerin sıkça kullanmış olduğu kanallardan bazıları şunlardır:
Sosyal medya pazarlaması, içerik pazarlaması ve sponsorlu tanıtım kanalları olarak karşımıza çıkan ile 2 temel faaliyetten oluşmaktadır.
Sosyal medyada ürün ve hizmet sağlayıcıların, sektörleri ile ilgili veya hedef kitlelerininin ilgisini çekecek organik içerikler oluşturmasıdır. Oluşturulan içeriğin özgün olması önemlidir. Kitle ile etkileşimi sağlamak, ilgiyi canlı tutmak ve bu sayede hizmetlerine talep oluşturmak hedeflidir.
Sosyal medya reklam arayüzleri aracılığı ile gerçekleştirilir. Öne çıkarılacak veya tanıtımı yapılacak içerikler, gösterim başına ücretlendirilerek; davranış modellerinden belirlenmiş kriterler rehberliğinde seçilmiş olan hedef kitleye gösterilmesi ile talep oluşturma amaçlanır.
Adından da anlaşılacağı üzere arama motoru kullanıcılarını hedefleyen bir stratejidir. SEM ve SEO olmak üzere 2 faaliyet öne çıkmaktadır.
Google, Yandex, Bing vb. arama motorlarının üreticilerinin sağlamış olduğu arayüzler aracılığı ile kullanıcıların arama terimleri tetiklenerek sponsorlu reklam alanlarında tanıtım yapılması ile gerçekleşir. Google Adwords bu SEM hizmetine bir örnektir.
çoğunlukla dijital pazarlama şirketlerinin faaliyetlerinden oluşan; ürün ve hizmet sahiplerine ait web sitelerin projelendirilmiş çalışmalar sonucu ilgili arama terimlerinde üst sıralarda yer alması sağlanarak kitleye ulaşmak hedeflenir.
(Örnek verirsek Google Arama kutucuğuna “e-ticaret hizmetleri” (eticaret, e ticaret vb kombinasyonlar için de geçerlidir) yazarak arama yaptığınızda Hedef Enformasyon Teknolojileri olarak; ilk beşte görüntüleniyor olmamız.)
Mailing adı ile de bilinen e-posta pazarlamasında amaç bir tanıtım kataloğu veya hizmetlerin anlatıldığı bir e-postanın aynı anda çok sayıda kullanıcıya ulaştırılması ve bu sayede tüketicilerin harekete geçirilmesidir. Sektörel verim değişkenlik göstermekle beraber yüzde 1 ila 5 arasındadır.
Öncelikle hedef kitle doğru şekilde belirlenmelidir.
Belirlenen hedef kitlenin faaliyetlerine göre hangi platformların kullanılacağı seçilmelidir.
Kullanılacak platformlardaki erişim kanalları belirlenmelidir.
Günlük paylaşım adetleri ve hangi konularda faaliyet gösterileceği planlanmalıdır.
İstikrarlı bir şekilde planlanan programa uyulmalı, hızlı bir sonuç beklenmemelidir.
Profilleriniz yaptığınız işe uygun şekild, açıklayıcı ve ulaşılabilir olmalıdır.
Olumlu müşteri yorumlarından faydalanılmalıdır.
Düzenli analiz ve takip çalışması yaparak kurgulanan stratejinin doğru yolda ilerlediğinden emin olunmalıdır.